Binnenkomst
Tussen 8.30 en 8.45 komen de leerlingen binnen.
Een aantal begint meteen met het kaartspel SET of het bordspel YINSH, andere gaan alvast het keyboard uit de kast halen of de djembé’s.
Er komt een kind binnen met azijn, soda, en rozijnen om zo dadelijk een proefje te laten zien en weer een ander kind vraagt of ze vanochtend haar spreekbeurt voor school mag oefenen.
Samen ontdekken
Even later, zittend rond de tafel, kijken we naar de proef met de dansende rozijnen, bedenken we welke provincie de meeste inwoners heeft, geven we elkaar raadsels op en praten we tussendoor nog even over die jongen die zo gepest wordt op zijn eigen school.
Ook bedenken we palindromen, zowel in woorden (parterretrap) als in tijden (23.32). Hoeveel van die laatste zijn er eigenlijk?
Werken aan projecten
Weer wat later is iedereen aan het werk. De vierde editie van de Pluskrant wordt gemaakt, aan de knutseltafel wordt getekend, getimmerd, gezaagd en geverfd, een toneelstuk wordt geoefend en iemand ontwerpt een kahoot.
Pauze
In de pauze was op de oude locatie trefbal op de trampolines een geliefd spel, maar nu wordt er veel gerend en verstoppertje gedaan. De leerlingen hebben een eigen variant van tikkertje bedacht. Op de schommels wordt gekletst, er wordt reuze-mikado gespeeld of een variant op basketbal. Op de skatebaan worden soms stuntsteps en skateboards gedemonstreerd of uitgeprobeerd.
Verder werken
Na de pauze wordt het werk afgemaakt en we luisteren naar een presentatie over de opwarming van de aarde die vorige week was afgerond. We vertellen wat we goed vinden aan de presentatie en we geven ook nog wat tips. Ieder werkt zijn of haar logboek bij: wat heb je vandaag gedaan, hoe ging het.
Spel
Het laatste halve uur is het speldeel. Er worden boeken en spellen uit de kast gehaald en vaak ook de muziekinstrumenten. Sommige halen stripboeken uit de jeugdbibliotheek die ook in het gebouw zit. Zij hebben daar speciaal een pasje voor aangevraagd - dat is makkelijk!
En geregeld wordt er in het speldeel ook doorgewerkt … gewoon omdat het zo boeiend is!
Rol van de leerkracht
Bij dit alles stuurt de leerkracht bij, houdt de klok én de kinderen in de gaten, die even lijken vast te lopen of die worden afgeleid door het werk van de anderen. De leerkracht begeleidt de kinderen, stelt vragen die niet op ’het goede antwoord’ zijn gericht, maar die het zoeken van meer of andere oplossingen kunnen stimuleren. Klik hier voor een praktijkvoorbeeld hiervan.